Anna Jensen

Livet i Tyskland

Lakritscupcakes med chokladmousse

Publicerad 2013-05-29 10:58:00 i Bak & annat gott,

Fick ett trevligt paket häromdagen på posten. Från Fazer Choklad och Pernilla på Bliminjäst Tack så mycket! Passade givetvis på att baka direkt och Jonte som älskar lakrits blev mer än nöjd så nu delar jag med mig av receptet till er! Provade också ett nytt recept på mousse från Tove som driver bloggen Bakabakalitenkaka . Ett mycket bra recept som man kan ha som tårtfyllning, frosting eller till efterrätt.

Till 10 cupcakes:
100 gram smör
2 ägg
1 dl socker
1/2 dl muskvadosocker
1 1/2 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk lakritspulver
1 st chokladkaka lakrits från Fazer

Chokladmousse:                                                                                                                                                    
4 dl grädde
200 gram mörk choklad ( 50-70%)
2 äggulor
1 dl socker
1 dl mjölk
 
Gör följande:
 
Chokladmousse
1. Vispa grädde och ställ i kylskåpet
2. Lägg chokladen i en skål
3. Vispa ihop äggulor och socker i en värmetålig skål 
4. Koka upp mjölken och häll den över äggblandningen, under omrörning
5. Häll sedan över ägg&mjölkblandningen i en annan kastrull. Hetta upp och vispa noga hela tiden tills blandningen tjocknar. Den ska inte koka, bara nästan.
6. Häll sedan den heta ägg&mjölkblandningen över chokladen och blanda tills chokladen har smält.
7. Låt chokladblandningen svalna till rumstempererat och tillsätt sedan grädden.
8. Låt stå någon timma i kylen för att stelna.
 

Cupcakes
1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Smält smöret och tillsätt mjölken
3. Vispa ägg och socker poröst
4. Blanda övriga torra ingredienser och tillsätt växelvis med mjölkblandningen i äggblandningen.
5. Fördela smeten i muffinsformar
6. Bryt av och lägg en ruta av chokladkakan i varje muffinsform. Tryck ner lite lätt.
7. Grädda i ugnen i ca 12 minuter
8. Låt svalna

När muffinsarna har svalnat och mousse har stelnat kan du fördela moussen på muffinsarna

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela