Anna Jensen

Livet i Tyskland

10 saker jag saknar med Sverige

Publicerad 2013-03-06 10:46:00 i Allmänt,

I drygt ett och ett halvt år har jag bott här i Tyskland. En resa jag verkligen inte ångrar en sekund att jag åkte med på. Har lärt mig oerhört mycket under denna tid, allt från språket till det tyska tänket och mycket mycket mer. Hursomhelst, ibland blir det gärna att man jämför med Sverige och även om det finns för och nackdelar med Tyskland och även med Sverige så finns det vissa saker jag verkligen saknar med Sverige...
 
1. ICA MAXI -  Oj vad jag saknar detta!
2. Arla´s Vaniljyoghurt - I Tyskland jobbar man mycket med små förpackningar samt väldigt söta yoghurtar.
3. Lösgodis - jag behöver nog inte säga mer...
4. Söndagsöppet - Söndagar, då hela Tyskland står still och allt är stängt. Kan tycka att det finns en viss charm med detta också men hade hellre sätt att det var öppet. Irritationen som uppstår när man inser att man glömt handla något till maten och allt är stängt, då önskar man att man befann sig hemma i Sverige och kunde gå till första bästa affär.
5. Gott kranvatten -  Vattnet här är drickbart men kalkhalten är betydligt högre än vad vi är vana vid.
6. Blomsterlandet -  Jag vill kunna köpa massa härliga blommor, har hittils fått nöja mig med utbudet som finns hos IKEA och Bauhaus, vilket är nästintill obefintligt.
7. En riktigt "svensk" pizza - Har aldrig varit ett stort fan av pizza men nu efter att ha prövat ett par pizzor så inser jag att den svenska pizza är bäst och framförallt godast.
8. Färska räkor - Som jag längtar efter detta, nomnom
9. SATS, SPORTLIFE m.m - En modern och snyggt träningslokal, det saknar jag!
10. Örngott i stl 50*60 - Yes, i det här landet jobbar man med helt andra mått. Så när man vill köpa ett par nya örngott får man dessa i dubbel så stor storlek än vad vi är vana vid.
 
Som ni ser är det en salig blandning utav vad jag saknar. Kan tycka att det som är den absolut största skillnaden är matutbudet. I Sverige finns det i mina ögon ett enormt stort utbud av marvaror, och det ökar hela tiden medans här i Tyskland är fortfarande utbudet ganska så litet. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Julia

Publicerad 2013-03-06 12:26:43

Så lustigt, jag tycker ungefär detsamma! Fast blommor finns, örngott har jag inte tänkt på, söndag är det stängt också fast mitt över gatan hos oss finns en liten mataffär som är öppet några timmar på förmiddagen. Väldigt händigt! Färska räkor!!!! Åååh, fattar inte hur de bara kan ha typ små gråa miniminiäckliga "räkor". Blä! Smågodis, kranvatten håller jag också med om.

Svar: Verkar som om Tyskland och Belgien har mycket gemensamt ;)
Anna Jensen

Postat av: Therese

Publicerad 2013-03-07 19:27:43

Haha känner igen mig i många punkter här!!

Postat av: Ida

Publicerad 2013-03-11 09:39:19

Trodde du saknade mig/oss mest... :(

Svar: Det är ju så självklart att jag tänkte att det behövde jag inte ens skriva ;)
Anna Jensen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela