Anna Jensen

Livet i Tyskland

Salt liquorice brownies

Publicerad 2013-01-29 17:38:42 i Bak & annat gott,

Tog en paus från pluggande och träning idag och bakade lite istället. Jonte har länge tjatat om att han vill ha något med lakrits och inte bara tårtor hela tiden, som han så fint uttryckte det :) Hursomhelst, lakrits var önskemålet så därför fick det bli dessa fantastiskt goda saltlakrits och marsmellows brownies

Grundrecept:
120 g mörk choklad
100 gram rumpstempererat smör
3 dl socker
2 ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl

Tillägg: En näve mini marsmellows

Lakritskolan
1 dl grädde
3/4 dl strösocker
25 gram smör
1 msk sirap
En halv påse turkisk peppar

1. Sätt på ugnen på 175 grader
2. Hacka och smält den mörka chokladen
3. Vispa ihop smör och socker
4. Tillsätt och vispa äggen och chokladen
5. Vänd ner kakao, mjöl och vaniljsocker
6. Vänd ner mini marsmellows
7. Häll i form och grädda i ca 35 min

Gör kolasåsen
1. Koka upp grädde och socker tills det blir en brun fin färg.
2. Tillsätt sirap och smör samt turkiskt peppar.
3. Rör om hela tiden så att karamellerna smälter.

När kakan är färdig, ta ut och låt kallna lite. Ringla därefter såsen ovanpå kakan och häll på lite krossade karameller som dekoration.

Kommentarer

Postat av: Niklas

Publicerad 2013-04-05 20:42:34

Jag DÖÖR vad goda de ser ut!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela