Anna Jensen

Livet i Tyskland

Raspberry and white chocolate buns

Publicerad 2013-02-07 16:36:00 i Bak & annat gott,

Tänkte ta och dela med mig av receptet på världens godaste bullar. Ja, jag vet kanelbullen är en klass för sig men dessa hallon och vit chokladbullarna är gudomliga. You have to try it, okej :)
 
Grunddeg:
50 g jäst
5 dl ljummen mjölk
2 krm salt
1 dl strösocker
2 tsk kardemumma
1 msk vaniljsocker
150 g rumsvarmtt smör
11-13 dl vetemjöl
 
Fyllning:
ca 50 g rumsvarmt smör
ca 250 g frysta eller färska hallon
1 dl strösocker
100 gram riven vit choklad
 
1 ägg
Florsocker
Vit choklad
 
Gör följande:
1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i mjölken
2. Tillsätta alla torra ingredienser samt smör och nästan allt mjöl
3. Knåda eller kör i bakmaskinen tills degen känns smidig och elastisk
3. Låt degen jäsa under bakduk i 45 min.
4. Dela degen i två delar och kavla ut till två plattor. Bred på smör
5. Mosa hallonen lite lätt och bred ut dem. Strö över socker och vit choklad
6. Rulla ihop längderna och skär dem i ca 2 cm breda bitar och lägg dem i bullformar
7. Låt jäsa i 30 min och sätt på ugnen på 225 grader
8. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen i ca 7-9 min
9. Pudra florsocker och ringla smält choklad över bullarna när dom har kallnat
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela