Anna Jensen

Livet i Tyskland

Banana Caramel Pie

Publicerad 2013-02-25 14:19:00 i Bak & annat gott,

Här kommer receptet på en enkel och mycket god efterrätt. Det enda som tog tid var att koka den kondenserade mjölken, men vet att hemma i Sverige finns det färdigkokt kondenserad mjölk, ett tips till er som inte har tid och lust att låta det koka.

Till 4 små minipajer behöver du:
10 st digistivekex
50 gram smör
En burk kondenserad mjölk
En banan
Grädde
Riven choklad

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret
3. Krossa kexen så det blir finfördelat
4. Blanda smör och kex och tryck ut i formarna.
5. Grädda i ca 10 min, ta ut och låt svalna.
6. Ta bort ettiketterna från den kondenserade mjölken. Lägg i burken i vatten och låt koka i 3 timmar. Burken måste va täckt av vatten under hela tiden. (Detta kan också gärna göras i förväg om man ej har tid)
7. När den kondenserade mjölken har svalnat fyller du miniformarna med den numera kolan som blivit.
8. Skär banan och lägg ovanpå kolakrämen.
9. Vispa grädde och spritsa eller bred ut över pajen.
10. Dekorera med hackad choklad

Låt gärna pajen stå någon timma innan servering, blir mycket godare då :)

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela