Anna Jensen

Livet i Tyskland

Orange and chocolate biscotti

Publicerad 2013-04-10 14:06:00 i Bak & annat gott,

Efter att provat både det ena och det andra receptet på en riktig god biscotti har jag nu äntligen hittat ett recept som verkligen ger den där krispiga och goda smaken. Receptet hittade jag hos Call me cupcake men har gjort några små ändringar på grundreceptet.

Ingredienser:
2 ägg
2 dl ljust muscovadosocker
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl sötmandel
Rivet skal från apelsin samt ngr droppar saft
Ca 200 gram ljus choklad

Gör så här:
1. Sätt ungen på 200 grader
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt rivet apelsinskal samt pressa ut ngr droppar saft.
3. Grovhacka mandeln.
4. Blanda mjöl och bakpulver. Vispa ner i smeten successivt.
5. Blanda i mandeln och häll ut smeten i två smala längder på ett baklåtspapper.
6. Grädda i ugnen i ca 16-18 minuter.
7. Ta ut ur ugnen och sänk värmen till 150 grader.
8. Skär längderna ca 2 cm breda på diagonalen.
9. Vänd på kakorna och grädda ena sida i 10 minuter.
10. Ta ut plåten, vänd på kakorna och grädda ytterligare 10 minuter. Låt svalna.
11. Smält chokladen i vattenbad och doppa varje kaka till hälften. Låt torka och förvara i en lufttät burk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela