Anna Jensen

Livet i Tyskland

En riktigt god kladdkaka

Publicerad 2013-04-25 10:45:00 i Bak & annat gott,

När jag gick i 6:an gjorde jag min första kladdkaka. Kom ihåg hur vi alla satt på hemkunskapen och mumsade i oss kladdkaka efter kladdkaka. Gud vad gott det va! Receptet från 6:an har följt med mig under många år men pga en hel del flyttar så har receptet försvunnit. Har många gånger provat olika recept men ingen som kommit i närheten utav receptet från Byttorpsskolan :) Men som den envisa baknörd jag nu är har jag äntligen hittat ett recept som är precis som det förra åtminstone i utförande och smak :) Receptet kommer ifrån Ulrika som driver bloggen Bakverk och Fikastunder

Till en riktigt god kladdkaka behövs:
3 ägg
4 dl socker
2 dl mjöl
6 msk kakao
225 gram brynt smör

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret, det ska bli gyllenbrunt
3. Vispa ägg och socker
4. Rör i kakao och mjöl
5. Tillsätt smöret
6. Häll smeten i en smord form
7. Grädda i ca 25 min. Använd provsticka och se när den är klar. Ska vara fortfarande vara lite kladdig inuti.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela