Anna Jensen

Livet i Tyskland

Den perfekta macronen

Publicerad 2013-04-20 10:32:00 i Bak & annat gott,

Detta inlägg tillägnas till alla er som är precis som jag, en baknörd! Till er andra är det dags att slutat läsa nu :)
Under det senaste året har jag svurit, nästan varit gråtfärdig, hoppat av glädje, svurit igen, varit förtvivlad osv.. och den stora frågan har hela tiden varit vad f*n gör jag för fel ??? Anledningen till dessa små utbrott stavas Macrons eller Makroner som vi säger i Sverige. Ett litet sött bakverk som kräver sin tid, omsorg och kärlek. Det är alltså inget man gör i all hast utan man måste ta sig tid och ge macronen precis vad den behöver. Efter att fått blandat resultat dvs en hel del spruckna plåtar och några få fina släta plåtar har jag nu hittat ett recept som skapar en fin och slät yta och blir sådär perfekta, dvs sockerlagsreceptet från Hello Sugar
 
Du behöver:
120 g äggvita uppdelat i 2 stycken skålar a 60 g i varje
35 gram socker
150 g finmald mandel ( finns färdigmald mandel i butikerna)
150 g florsocker
150 g socker till sockerlag
50 g vatten till sockerlag
 
Tjusningen med dessa små bakverk är att man måste testa sig fram och se vilken exakt grad man ska ha i ungen. Receptet säger 160 grader men jag kör alltid mina nu på 150 grader. Desamma är tiden, 10-15 minuter. Mina blir klara vid drygt 12 minuter. Så innan ni fortsätter läsa nu, tänk på att det varierar alltid beroende på vilken ugn man har.
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 160 - 150 grader
2. Sila ner fint mald mandel och florsocker i en bunke, blanda runt
3. Vispa upp 60 gram äggvita till ett vitt skum
4. Tillsätt under tiden 35 gram socker under vispning ( Detta kan göras samtidigt som du gör sockerlaget, enklast om du använder dig utav en köksmaskin)
Sockerlag
5. Blanda 150 gram socker och 50 g vatten i en kastrull och koka upp till 118 grader ( använd gärna kökstermometer )
6. Så fort sockerlagen har nått 118 häller du en tunn stråle i märangsmeten under vispning på låg fart. Tänk på att sockerlagen stelnar fort så du får göra detta ganska så snabbt,
7. Vispa marängen tills den har blivit kall och glansig. Du kan känna på utsidan av bunken när marängen har kallnat. Tar ca 10 -15 min.
8. Under tiden häller du i 60 gram äggvita i mandelblandnignen och rör om.
9. Vill du färgsätta, ska du göra det nu. Tänk på att det krävs mer färg än vad du tror.
10. När marängen har kallnat vänder du ner smeten i mandelblandningen.
Tips: Vänd ner ca en tredjedel först och rör ut i mandelblandningen ordentligt. Därefter vänder du ner resterande marängsmet och rör om försiktigt. Det svåra är att inte röra om för mycket så att "luften går ur" samtidigt om du rör för lite kommer macronerna bli toppiga och blir inte sådär släta som vi vill. 
11. Fyll en spritspåse med marängsmeten och spritsa ut runda små klickar i storlek som en 5-krona.
12. Om det skulle blir lite toppar så kan du slå försiktigt slå plåten i bordet så slätar macronerna ut sig.
13. Låt nu plåtarna vila i ca 60 min. Det skall skapas en tunn fin hinna ovanpå macronerna
14. Grädda i ca 10-15 min. Du vet att dom är klara när du kan försiktigt lossa dom från pappret.
15. Låt svalna och fyll på med valfri frosting.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: sabina

Publicerad 2013-04-21 13:49:03

Tack snälla du! Vilka fina macarons!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela