Anna Jensen

Livet i Tyskland

Choklad och Nutella Cupcakes

Publicerad 2013-04-04 14:01:00 i Bak & annat gott,

 


Slängde ihop lite cuppisar till Per tidigare idag. Han är nämligen här och hjälper mig med med matten ibland så ville visa lite uppskattning för det :)
 
För första gången gjorde jag grundreceptet på utan bakpulver. Blev minst lika bra som med bakpulver. Så ett litet tips till er som vill köra utan bakpulver, det går utmärkt att göra!
 
Grundrecept
150 gram smör rumstempererat
150 gram strösocker
3 st ägg
150 gram vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk mjölk
2 msk kakao
 
Frosting
2 dl Nutella
3 msk philadelfiaost (färskost)
 
Gör så här:
1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Placera ut 10 st muffinsformar på en plåt.
3. Vispa ihop alla ingridienser i 1-2 min tills smeten är jämn och porös.
4. Häll i smeten i formarna, fyll upp till ca 3/4 av formarna.
5. Grädda i ca 20-25 min. Muffinsarna ska vara lite hårda på ytan och det ska inte vara kladdigt när du sticker med provstickan.
6. Medans muffinsarna kallnar kan man göra frostingen.
7. Vispa ihop nutella och färskost.
8. Spritsa eller klicka ut frostingen på muffinsarna
9. Dekorera valfritt

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela