Anna Jensen

Livet i Tyskland

Kladdkaksmuffins

Publicerad 2012-09-22 09:25:00 i Bak & annat gott,

En av de saker min tyska vän Alisa vet om Sverige är kladdkakan. Så igår slängde vi ihop lite kladdkaksmuffins som verkligen uppfyllde hennes förväntningar :)

För 10 stora muffins behövs:
100 g smält smör
2 st ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
0,5 bakpulver
2 dl vetemjöl

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret i en kastrull och låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt sedan övriga ingredienser.
Fördela smeten i muffinsformarna
Grädda i ca 12 min

Servera med vispad grädde eller vaniljglass

Snabbare och enklare blir det inte :)

Kommentarer

Postat av: Kati

Publicerad 2012-09-23 09:45:24

Hehehe Anna, vi görde samma muffins i fredags o med nutella-philadelphia glaze (tack för tip)....yummmmm Mark kunde äta up alla :D:D

Svar: Härligt, nu har du en ny fyllning/frosting att göra mycket med :)
Anna Jensen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela