Anna Jensen

Livet i Tyskland

Rosa bandet

Publicerad 2012-10-26 09:24:00 i Bak & annat gott,

Överallt uppmärksammas oktober månad, kanske inte lika mycket här i Tyskland som det görs hemma i Sverige men givetvis vill även jag vara delaktig på mitt lilla sätt. Därför passade jag på igår att göra rosa bandet cupcakes, perfekt också till helgens besök som kommer !

Du behöver följande:
2 ägg
1 1/2 dl socker
100 smält smör
3/4 dl mjölk
2 2/5 dl mjöl
1 msk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
200 gram Philadelphia
4-5 stora matskedar nutella

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Vispa ägg och socker poröst
3. Smält smöret och tillsätt mjölken
4. Blanda alla torra ingredienser
5. Häll växelvis ner de torra ingredienserna och mjölkblandningen i äggblandningen
6. Ställa fram muffinsformar ( jag använder mig alltid av en muffinsplåt)
7. Häll i smeten i muffinsformarna upp till 2/3
8. Grädda i ca 15-20 minuter, inte för kladdigt och inte för torrt
9. Vispa ihop Philadelphia och nutella
10. När muffinsen sedan kallnat spritsa på frostingen
11. Dekorera efter eget tycke, mina rosa bandet är gjorda av sugerpaste som går att göra på ICA eller liknande

Chokladcupcakes med nutellafrosting

Kommentarer

Postat av: Ninnie

Publicerad 2012-10-26 16:45:14

Jätte fina, men oj vad vi räknade på mjölmängden.
Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela