Anna Jensen

Livet i Tyskland

Morotstårta

Publicerad 2012-10-14 17:40:00 i Allmänt, Bak & annat gott,

Passade på att prova att göra en morotstårta istället för en morotskaka denna helgen när vi fick besök. Gjorde två satser morotskaka som jag sedan delade i 3 och 3. Fick till en ganska så hög tårta, som jag valde att täcka med cream cheesefrosting. Tyvärr hade jag inte smör i frostingen och därför blev frostingen lite för lös så det var svårt att få till utsidan. Dock verkade tårtan gå hem hos våra gäster som gärna ville ha receptet så därför lägger jag ut receptet här så ni också kan prova en annan variant av morotskaka :)
 
Detta behöver du:
 
Tårta ( en sats)
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk äkta vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
en nypa kardemumma
1 dl rapsolja
3 dl rivna morötter
 
Till glasyren
600 g cream cheese / philadelphia
Några droppar av lime
3- 6 dl florsocker ( smaka av och tillsätt efter tycke)
1-2 msk smör ( detta hade inte jag i och därför blev min frosting lite för lös)
 
Gör sedan följande:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg och socker
3. Blanda alla torra ingridienser och vispa ner o äggsmeten
4. Tillsätt morötterna och rapsoljan
5. Häll smeten i en smord form ( jag använda mig av 15 cm springform )
6. Grädda i ugnen i ca 50 - 60 min, kakan är klar när det inte är lös innuti
 Gör sedan yttlerligare en ny sats av kakan på samma sätt
 
Glasyr
Vispa ihop cream cheesen, några droppar av lime samt florsocker. Vill man färga frostningen kan man hälla i några droppar av hushållsfärg eller pastafärg.
 
När sedan kakorna hade kallnat delade jag varje del i 3 . Därefter började jag med en botten + fyllning + en botten + fyllning osv... När sedan tårtan var ihopsatt bredde jag ut frostingen runt och ovanpå tårtan och dekorerade med egengjorda blommor gjorda i sugarpaste.
 
 
Morotstårta färgad i aprikos
 

Kommentarer

Postat av: Rasmus

Publicerad 2012-10-15 12:49:24

Sjukt god tårta!

Synd att jag hade ätit kakbuffe under dagen och var proppmätt efter tacosen... :)

Tack så mycket för gästfriheten!

Postat av: Linn

Publicerad 2012-10-15 22:54:28

Herregud! Du överraskar varje gång! Så himlans duktig. I Gbg finns det tårtbrunch, kanske något vi ska besöka framöver? ;D

Postat av: Carina

Publicerad 2012-10-16 14:27:39

Ett stort tack för en härlig helg och fantastisk god kaka, dryck och mat!

Hoppas att hela familjen har en riktigt härlig semester i Prag!

Kram
Carina

Svar: Tack själva att ni kom, alltid lika härligt med besök :) Hoppas du hade en härlig visit borta i Asien!
Anna Jensen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela