Anna Jensen

Livet i Tyskland

Saffranbiscotti

Publicerad 2012-11-27 12:00:00 i Bak & annat gott,

Gjorde årets första julbak igår, nämligen superenkla och goda saffransbiscotti. Kommer bli perfekt till glöggmyset och adventsfikan. Receptet kommer från Leila Lindholm

Du behöver:
100 g smör
1 g saffran (jag valde att ta 2 g saffran, men det är en smaksak :)
2 ägg
1,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl hel sötmandel
Råsocker

Gör följande:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret tillsammans med saffran, häll över i en bunke och rör ner äggen.
3. Blanda de torra ingredienserna med sötmandel och vänd ner i bunken.
4. Forma degen till 3 längder och lägg dem på en plåt. Strö över råsocker
5. Grädda i ugnen i ca 25 min
6. Ta ut dem, sänk temperaturen till 125 grader
7. Skär längderna i 1 cm tjocka skivor och lägg till baka på plåten.
8. Sätt in dem i ugnen igen i ca 10 min
9. Stäng av ugnen och låt biscottin torka i eftervärmen. Jag lät mina stå över natten och tog ut dom på morgonen.

 

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela