Anna Jensen

Livet i Tyskland

It´s a beautiful day !

Publicerad 2011-09-21 10:05:00 i Bak & annat gott,


Vaknade upp idag igen till ett underbart väder. Hittils den här septembermånaden så har det var mycket sol och fortfarande är det väldigt varmt, riktigt gött! Ska strax promenera till cykelaffären här i Wilmersdorf (våran stadsdel). Min kära sambo lyckades nämligen igår spränga ena cykelljulet när han skulle pumpa det :) Blir också återigen en tripp till Ikea idag, vi är ju på jakt efter en soffa/bäddsoffa och har förhoppningsvis hittat en nu, finally :)


Tänkte rekommendera ett kanongott bröd som jag har gjort ett flertal gånger. Detta är ett bikarbonatsbröd som ej kräver jäsning vilket gör det väldigt snabbt och enkelt.

Ursprungsrecept:
1 dl rågmjöl
6 dl vetemjöl med fullkorn
1 dl krossade linfrön
1 dl cashewnötter (grovhackade)
1 dl torkade aprikoser
2 tsk bikarbonat
4 dl mild yoghurt
I dl lingonsylt

Blanda alla torra ingridienser. Rör i yoghurt och sylt och klick sedan ner smeten i en smord avlång form. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 1 timma. Jag improviserar alltid när jag bakar detta bröd. Ta vilka mjöler som ni har hemma och vill man ha mer nötter eller andra frön och kärnor så funkar det lika bra :)

 
Bilden och receptet är taget från Arla´s hemsida

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela