Anna Jensen

Livet i Tyskland

Tyska ...

Publicerad 2011-10-17 14:49:02 i Allmänt,


Än så länge har vi inte känt behovet av att ta tyska lektioner mycket på grund utav att vi tog några lektioner hemma men framförallt att vi har var sitt lag som hjälper oss väldigt mycket. I mitt fall så känns det som man har 14 lärare som rättar och förklarar vad jag gör rätt och fel när jag pratar tyska, vilket är skitbra. Dessutom har dom genomskådat mig nu när jag ibland säger att jag förstår fastän jag inte alls gör det :) Tydligen flinar jag på ett speciellt sätt och då repeterar dom alltid meningarna mycket lugnare och vips så hänger jag med igen och alla är glad :) Svenskan fattar och tyskarna är nöjda över att hon förstår :)

Hursomhelst, denna veckan tänkte jag lära mig lite mer tyska på ett annat sätt, nämligen animerade tyska filmer. Fick dessa av tjejerna i laget och för varje film jag ser måste jag göra en sammanfattning och sen berätta det för dom på träningarna. Alla har sina egna studiemedel men för mig är detta skitbra. Enkla filmer med enkel tyska, kan inte bli så mycket bättre! Målet är ju att prata flytande inom ett par månader så lika bra att sätta igång ordentligt :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela