Anna Jensen

Livet i Tyskland

Nationaldagen

Publicerad 2011-10-03 13:46:05 i


Idag firar Tyskland sin nationaldag, vilket i stort sett innebär att allt är stängt men inte så mycket mer. Har hittils inte sett så mycket firande men det är möjligt att det kommer senare under dagen. För mig som är oerhört intresserad av Tyskland och dess histora är detta en intressant dag då återföreningen av väst och öst skedde. Har flera personer i och kring mitt lag som ofta berättar om sina liv när de bodde i västa Berlin och i östra Berlin och det är riktigt intressant att sitta och lyssna. Trots att kriget skedde för drygt 70 års sedan så känns det fortfarande närvarande mycket på grund utav alla minnen som finns överallt i Berlin. Samma sak gäller muren, minnena av att Berlin en gång var uppdelat finns fortfarande kvar och kommer förmodligen aldrig att försvinna.


Nog om Tyskland, nu ska jag bege mig till den enda öppna mataffärern här i centrala Berlin och handla lite. Blir lite tyskaplugg senare i eftermiddag också. 

Ha det gött
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela