Anna Jensen

Livet i Tyskland

Dagens utflykt...

Publicerad 2011-10-08 19:07:46 i


blev idag en bit utanför Berlin. Vi åkte nämligen och besökte koncetrationslägret Sachsenhausen som var igång mellan 1936-1945. Detta var ett politiskt läger där omkring 100 000 människor av 220 000 dog. För mig var detta ett väldigt intressant besök och även ett väldigt gripande sådant. I de få baracker som fortfarande finns kvar kunde man gå in och se alla sparade prylar, allt från fångdräktar till arbetsredskap till tallrikar m.m. Berättelser från de överlevande fanns uppsatta på väggar och privata bilder gjorde att allt blev galet närvarande.

Huvudingången in till lägret



"Arbete gör frihet"
 

Inte många baracker kvar
 


"Fångarnas sjukhus" En av de få barackerna som fortfarande finns kvar
 


Ja detta kanske var ett mindre roligt inlägg men dock så intressant. Jag är ju som ni redan vet oerhört intresserad av allt som hade med kriget att göra !

Detta var allt från dagens Berlin, nu blir det middag på ett italienskt ställe :)

Trevlig lördag!


Kommentarer

Postat av: Moster

Publicerad 2011-10-08 19:49:18

Dagens utflykt för oss har varit bio med Alva, Pettsson och Findus - toppenfilm. Kramar, Håkan hälsar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela