Anna Jensen

Livet i Tyskland

P-bot ala Berlin

Publicerad 2011-11-01 17:27:14 i Allmänt,


Idag är det tomt och lite tråkigt härnere. Familjen Gegerfelt åkte hem igår kväll efter 4 härliga dagar tillsammans och Jonte är i väg med handbollen hela veckan så har en par dagar för mig själv nu men redan på lördag kommer mina efterlängtade föräldrar på besök och på söndag kommer nästa stora gäng ner, vilket ska bli skitkul :)  

Förutom att tränat, lunchat och gått i en massa affärer idag lyckades jag även få med mig en P-bot med mig hem. Tänkte därför ge er en insyn på hur det fungerar med det briljanta P-botsystemet härnere.

Får man en P-bot härnere så ligger den på 5 Euro, drygt 50 kronor. Hade jag gjort rätt för mig och betalat idag för mina 5 timmar i centrum så hade det kostat mig drygt 200 vilket innebär att det är alltså en hel del dyrare att betala än att inte göra det och ta en bot istället. Lägg där till att om man nu betalar och går över tiden så åker man istället på en bot för 20 Euro plus det man redan betalat, vilket i mitt fall hade blivit 400 kronor. Min undran är hur i hela världen tänkte dom när dom införde detta systemet? Hemma svider det när man får en bot på 400-800 kronor och man lär sig gärna av sin läxa men härnere, är det snarare tvärtom. Systemet härnere gör att det lönar sig att inte betala, vilket är ganska så sjukt ! Jag klagar absolut inte men kan fortfarande inte förstå hur dom tänkte när dom införde detta!? 3 månader efter att jag flyttade ner hit gör jag som resten av tyskarna, jag erkänner jag struntar i att betala så länge systemet är som det är :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela