Anna Jensen

Livet i Tyskland

Månadens sötsak

Publicerad 2013-05-16 20:54:00 i Månadens sötsak,

Temat på Månadens sötsak denna månad är tillbehör. Efter lite funderande på vad egentligen tillbehör är så kom jag fram till att en god och len vaniljsås är ett perfekt tillbehör lagom till vårens och sommarens alla pajer. Är fullt hus här ikväll så har precis slängt ihop en äpplepaj och gjort min egna vaniljsås. Smakade gudomligt och gick även hem hos alla killarna här i huset, härligt!

Så mina vänner, här kommer recepten!

För en knäckig äpplepaj behöver du:
5 äpplen
150 gram smör
2 dl socker
3 dl havregryn
1 1/2 dl mjöl
1/2 dl ljus sirap
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret i en kastrull och tillsätt alla ingredienser förutom äpplena. Dra av från plattan och låt stå.
3. Skala, kärna ut och skiva äpplena tunt.
4. Smöra en ugnsform och fördela äpplena samt fördela smeten över äpplena.
5. Ställ in i ugnen i ca 30 min. Pajen ska bli gyllenbrun.

Vaniljsås:
4 dl mjölk eller grädde ( jag tog hälften av vardera)
2 tsk potatismjöl
2 msk strösocker
1 ägg
Vaniljsocker efter smak

Gör följande:
1. Lägg alla ingredienserna i en kastrull förutom vaniljsockret.
2. Låt blandningen sjuda under oavbruten vispning tills den tjocknar ( ja du kommer få kramp i armen :)
3. Ta av kastrullen från värmen och tillsätt vaniljsocker efter smak.
4. Vispa tills den mesta hettan har försvunnit och häll sedan upp och låt kallna i kylen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela