Anna Jensen

Livet i Tyskland

Kinapuffstårta

Publicerad 2013-05-01 12:03:00 i Bak & annat gott,

 

Gårdagens tårta med kinapuffar, mörk chokladmousse och rårörda hallon

 

Till tårtbotten:

4 ägg

2 dl socker

1 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker ljust och poröst. Tillsätt de torra ingredienserna och sätt in i ugnen på 175 grader i ca 35-40 min

 

Mörk chokladmousse:

150 gram mörk choklad

2 dl grädde

2 äggula

Smält chokladen i vattenbad. Vispa grädden och tillsätt äggulorna. Rör ner chokladen och låt stå i minst 2 timmar.

 

Råröda hallon

200 gram färska/frysta hallon

2 tsk marsanpulver

2 tsk socker

Blanda hallon med marsanpulver och socker. Enklare och godare blir det inte.


Dekorering

Kinapuffar

För att kinapuffarna skulle fastna använde jag mig utav lite chokladmousse som blev över och spacklade tårtan och tryckte sedan fast kinapuffarna.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela