Anna Jensen

Livet i Tyskland

S'mores

Publicerad 2013-03-12 14:15:00 i Bak & annat gott, Månadens sötsak,

Precis bakat mina första s'morescupcakes någonsin och det var en riktig smakupplevelse ska jag säga er! För er som nu undrar vad S'mores är för någonting så kan jag berätta att det kommer det ifrån USA och består av en grillad marshmallow och ett lager choklad mellan två grahamskex. Yes då fick ni lite bakgrundsinfo :) Hursomhelst, idag blev det s'mores i muffinsform och receptet kommer från den här grymma killen . Passande nog är temat på Månadens sötsak muffins så detta blir också mitt bidrag denna månad.

Recept till 12 stycken


Till botten:
100 gram digestivekex
1 msk strösocker
50 gram smör
100 gram mörk choklad
36 st mini marsmellows

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smula sönder digestivekexen och blanda ihop med socker och smält smör.
3. Lägg smulor i varje muffinsform och tryck ut så du får en jämn botten.
4. Grädda i 4-5 min
5. Ta ut ur ugnen och lägg en bibt choklad i varje form. När sedan chokladen smält lägger du i marsmellowsen.

Till cupcakes
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 st ägg
2 dl strösocker
1 1/4 dl mjölk
1/2 dl matolja

1. Sikta alla torra ingredienser i en bunke förutom socker.
2. Vispa socker och ägg. Tillsätt mjölken och matoljan.
3. Vänd ner de torra ingredienserna i mjölkblandningen.
4. Fyll formarna och grädda i ugnen på 175 grader i ca 18 min.

Italiensk maräng
4 st äggvitor
3/4 dl vatten
2 1/2 dl strösocker

1. Koka upp vatten och socker till 121 grader eller låt koka i 5-6 minuter.
2. Under tiden kan du vispa upp äggvitan till ett fast skum.
3. Häll sedan i sockerlaget med en tunn stråle samtidigt som du vispar på max hastighet. Vispa hela tiden till marängen svalnat.
4. Spritsa sedan på muffinsarna och bränn av med gasbrännare.

 

Kommentarer

Postat av: jossan

Publicerad 2013-03-13 05:16:15

Hej Anna,

hörde att ni snart var på väg hem till Sverige för att Fira din födelsedag, grattis i förskott:)

Hörde att Martin hade hjälp dig med header till bloggen. Om du vill ha någon annan så hjälper jag gärna till och designar något som ser snyggt och proffsigt ut om du vill:) jag måste bara vänta på att få internet att fungera i lägenheten.

Hälsa Jonathan från mig och hoppas att ni har det bra i Melsungen så kanske vi ses i sommar om vi båda är hemma:)

Kramar Jossan

Svar: Tack så mycket jossan :) Du kommer vara saknad imorgon när vi kommer till Borås. Ja det stämmer, han hjälpte mig lite snabbt. Men om du har tid över får du gärna hjälpa mig lite :) Hoppas du har det underbart i Sydney, vi hörs snart igen :) Massa kramar
Anna Jensen

Postat av: Martin

Publicerad 2013-03-13 20:17:45

Och det jag har gjort ser inte snyggt och proffsigt ut? ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela