Anna Jensen

Livet i Tyskland

Månadens sötsak

Publicerad 2013-01-24 12:54:00 i Bak & annat gott, Månadens sötsak,

Temat denna månaden på Månadens sötsak är mjuka kakor. Var väldigt länge sedan jag gjorde en mjuk kaka så därför passade det bra att göra det nu i samband med månadens sötsak! Därför fick det bli en gammal favorit i repris, nämligen kärleksmums eller mockarutor som de också kallas! Minns när jag var yngre och älskade denna kaka, fanns knappt något bättre :)

 
Kärleksmums ca 25-30 st
 
Du behöver:

150 g smält smör
1 1/2 dl mjölk
3 st ägg
3 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 dl kakao
2 tsk bakpulver

Till glasyren:
150 g smält smör
1 1/2 dl kaffe
1 dl kakao
3 msk vaniljsocker
8-9 dl florsocker
Kokosflingor till garnering

Gör följande:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret och tillsätt mjölken, låt svalna.
3. Vispa ägg och socker poröst
4. Vispa ner resterande ingredienser
5. Tillsätt smör och mjölkblandningen
6. Klä ugnsformen med bakplåtspapper
7. Häll smeten i formen och grädda ca 17 min
8. Gör glasyren; smält smöret och tillsätt alla andra ingredienser, blanda väl
9. Ta ut kakan ur ugnen, låt svalna lite
10. Häll på glasyren och toppa med kokosflingorna. Låt kakan stå och dra sig en stund och skär upp i stora bitar

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela