Anna Jensen

Livet i Tyskland

Retrobak

Publicerad 2013-02-05 14:13:00 i Bak & annat gott, Månadens sötsak,

Hade alldelese för mycket kaksmulor över från senaste tårtbaket så passade på i helgen att göra hederliga punschrullar eller dammsugare som dom också kallas, men i något rosa nyanser. Efter att ha gogglat runt lite samt pratat med den äldre generationen så fick jag reda på att punschrullar åt man mycket på 70-talet, vilket passande nog gör att detta också får bli mitt birdag till Månadens sötsak då temat i Februari nämligen är 70-talet.

Du behöver:
100 gram mjukt smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 tsk kakao
3 dl småkaksmulor eller sockerkakssmulor
Arrakessens eller punsch efter smak
Marsipan eller sockerpasta
Lite smält choklad
 
Gör följande:
1. Rör matfett, florsocker, vaniljsocker och kakao poröst
2. Tillsätt kaksmulorna och rör tills allt är blandat
3. Smaksätt med arrakessens eller punsch
4. Ställ i kylen och låt kallna en stund
5. Rulla ut degen till 5 cm långa bitar
6. Klä dem med utkavlad marsipan eller sockerpasta. (Jag färgsatte sockerpasta)
7. Doppa ändarna i smält choklad
8. Låt stelna och njut!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela