Anna Jensen

Livet i Tyskland

Månadens sötsak

Publicerad 2013-04-08 12:14:00 i Bak & annat gott, Månadens sötsak,

Det brukar heta att man har bartömning men denna helgen har det varit frystömning hemma hos oss. Här i Tyskland jobbar man med minimala frysar dvs att möjligheten att frysa in saker är därför relativt liten. Och för mig som gärna bakar så är det liten av en katastrof ;) . Därför hade jag nu i helgen frystömning, fick gjort åt nästan allt så nu kan jag återigen få in lite i den minimala frysen. Yeah!!

Bland annat hade jag ett gäng frysta jordgubbar som jag igår gjorde jordgubbscurd utav. Enkelt och mycket gott, en perfekt fyllning till veckans tårtbak.

Här kommer receptet:

Du behöver:
200 gram frysta jordgubbar
Skalet samt saft från en halv lime
2 dl strösocker
2 uppvispade ägg
50 gram smör
2 msk maizena

Gör följande:
1. Koka upp de frysta jordgubbarna och tillsätt limeskal och saft.
2. Sätt på ytterligare en kastrull med vatten och sätt en annan skål ovanpå ( vattenbad)
3. Mixa jordgubbarna till en slät blandning.
4. Häll blandningen i skålen som står under kokande vatten
5. Tillsätt socker, uppvispade ägg, smör och maizena. ( tänkt på att sila maizena ner i blandningen, på så sätt slipper du vita klumpar)
6. Rör om i blandningen hela tiden ca 15 min. När krämen får en fastare konstisen, dvs när du kan lämna spår med vispen eller skeden så är curden klar.
7. Häll upp i en ren glasburk, låt kallna och förvara sedan i kylskåpet.

 

Temat på Månadens sötsak är denna månad RÖTT och detta är också mitt bidrag i bakutmaningen.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela