Anna Jensen

Livet i Tyskland

Månadens sötsak

Publicerad 2012-10-20 15:13:00 i Bak & annat gott, Månadens sötsak,

Temat till Månadens sötsak denna månad är FREDAG. Därför passade jag på igår att göra en enkel och god efterrätt som kan förberedas dagen innan och sedan är klar lagom till middagsbjudningen en fredagkväll :)
 
För fyra portioner behöver du:
2 st gelatinblad
2 1/2 dl vispgrädde
3 msk strösocker
1 hel vaniljstång
150 g vit choklad
3 dl frysta hallon
1 tsk florsocker
 
1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min
2. Skrapa ur fröna i vaniljstången och koka upp tillsammans med grädde och socker
3. Låt svalna något
4. Krama ur vattnet i gelatinbladen och rör ner i gräddblandningen tillsammans med 100 g hackad choklad
5. Häll upp i glas eller formar och låt stå i kylen minst 4 timmar ( gärna över natten )
6. Värm hallonen i micron och blanda ner florsockret.
7. Dekorera med de rårörda hallonen och lite riven choklad
 
Vit chokladpannacotta med rårörda hallon och riven vit choklad - mitt bidrag till månadens sötsak
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela