Anna Jensen

Livet i Tyskland

Något värmande

Publicerad 2012-11-19 13:25:00 i Bak & annat gott, Månadens sötsak,

Eftersom jag inte är något speciellt stort fan av kaffe så brukar det istället bli en hel del tedrickande för min del. Och framförallt nu under hösten så dricker jag gärna te mer än någonsin. Älskar att krypa upp i soffan, invirad i mina svarta filt och sörpla något varmt ur min favoritkopp från Bruka Design. Igår provade jag att göra min egna form av Chai Tea, som smakade och luktade fantastiskt gott. Kommer garanterat att göra om detta senare i veckan igen. Temat på Månadens sötsak är denna månad VÄRMANDE så passade nog får också detta bli mitt bidrag :)
 
Här kommer receptet :)
 
5 dl vatten
I st färsk Ingefära ( skivad i bitar )
2 kanelstänger
10 st hela kardemummakärnor
4 st hela kryddnejlikor ( sådana man dekorerar apelsiner med under julen :)
2 msk svart te ( svart blad te och pås-te fungerar säkert lika bra )
 
Koka upp vatten, ingefära, kanelstänger, kardemummakärnor, kryddnejlikor och under ca 10 min. Tillsätt därefter svart te och låt dra sig i några minuter. Sila därefter borta alla kryddor och det svarta teet och häll upp i glas eller koppar. Klart att avnjutas :)
 
Vill man göra Chai Tea med mjölk kan man tillsätta detta efter att man kokat upp allt i ca 10 min. Låt då det sjuda ett par minuter tillsammans med en liten dos socker. Tillsätt därefter det svarta teet och låt dra sig innan det silas och serveras.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Jag heter Anna och är en 24-årig tjej som numera kallar sig utlandssvensk. Från storstaden Berlin hamnade jag i den lilla staden Melsungen, någonstans mitt i Tyskland där jag lever tillsammans med min handbollsspelande kille. Följ med mig och mina dagar, allt från saknaden av svenskt godis till shopping, studier och en massa bakning !

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela